Direktlänk till inlägg 3 mars 2019

Upright MRI i London och resultat.

Av Sofia Eriksson - 3 mars 2019 11:52

Kära Ni,

som alltid behöver jag alltid tänka, fundera och låta allt sjunka in innan jag sätter mig med datorn i knät och börjar skriva. 


Vet inte vad jag ska skriva eftersom det just nu bara är kaos i huvudet, en massa frågetecken. Frustration och uppgivenhet. Känner mig låg och ledsen. Allt snurrar bara runt, vem jag är med min skada, vem jag var innan, hur jag ska förhålla mig till allt det här- i mitt huvud är jag ju den pigga, glada, positiva tjej jag oftast är men min nackskada och min nervpåverkan påminner mig klart och tydligt att jag inte alls kan göra allt jag kunde innan olyckan, att jag faktiskt inte är samma tjej längre. Det är svårt. Det är som att JAG springer iväg, men blir hela tiden inhalad och instängd i detta nackskadade tillstånd. Jag har ju gett mig tusan på att bli bättre, och det har jag ju blivit genom åren efter mina operationer. Och jag måste kunna få bli ännu bättre. 


Som vanligt är jag nog utåt sett som vanligt, glad och positiv och klär upp mig och sminkar mig, allt för att känna mig som mig själv. Min överlevnadsinstinkt. Men jag går sönder inuti. Jag har så ont och är så domnad på min vänstra sida och det blir inte bättre. 


Vi åkte till London i slutet av februari. Hela familjen var med och det var fantastiskt, soligt och så mycket vackert och spännande att titta på. Vi hyrde en lägenhet i Shadwell via air bnb. Väldigt smidigt att åka tunnelbana, pendeltåg och buss därifrån.


På onsdagen åkte vi till Kensington där Medserena Upright MRI Centre ligger. Jag blev så väl emottagen, fick sitta ner i väntrummet i en skön fåtölj och jag fick en bricka med kaffe och kakor. Blev upphämtad och invisad i röntgenrummet. Undersökningen gick bra och bilder togs i sittande position, jag fick vrida huvudet åt höger och sedan åt vänster, uppåt och bakåt samt nedåt med hakan så långt mot bröstet som möjligt. Detta var förstås extremt smärtsamt. Väldigt viktigt att sitta still och inte svälja under tiden då bilderna tas. Fokuserade och försökte slappna av. Efteråt fick jag te och ännu mer kakor. De frågade till och med om de skulle höja värmen i väntrummet, jag blir ju väldigt skakig och frusen när jag får smärtpåslag.


Väl hemma har jag nu fått" Upright Positional MRI Report" mejlat till mig av Professor Smith. Givetvis svårt att förstå den medicinska terminologin så jag ska i veckan prata med Dr Bo C Bertilson. Han får förklara resultaten och även skriva en remiss angående pre. operation till neurokirurg. Vilken kirurg eller vilket sjukhus vet jag inte än. 


Nu ska jag bara försöka ta det lugnt, använda mina olika nackkragar och samla kraft och energi! Är lite låg just nu, trött och allt känns som en enda stor sörja av nacksmärtor, migrän, trötthet men även livet, det ljuva livet med allt vad det innebär. Familj, vänner, läxor, tandläkarbesök osv... Dessa fantastiska stunder med nära och kära, med musiken och sången. Det är fantastiskt! 


Jag sänder all styrka och en massa kärlek till bland andra Matilda Nordling men många andra nackskadade som kämpar för att få hjälp med sina skador. 


Min resa fortsätter...

Stor kram

/ Whiplashmamman



 
 
Ingen bild

Johanna

5 mars 2019 12:52

Hej och tack för att du delar med dig av din svåra resa. Jag undrar om du vill/orkar berätta mer om din upright MRI? Vill du maila mig? Tack snälla

Sofia Eriksson

9 april 2019 21:44

hej,
vad har du för mejladress?
vänliga hälsningar Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards