Alla inlägg under mars 2013

Av Sofia Eriksson - 21 mars 2013 23:13

Idag, torsdag 21/3 har det varit många bil olyckor i landet. Några med värsta tänkbara utgång. Efter min bilolycka blir jag alltid extra berörd om jag hör talas om/läser om bil olyckor. Jag vet ju hur det kan gå. Idag har jag tänkt mycket på dessa olyckor, människorna som varit inblandade och på bilolyckan jag själv var med om. Hua vilken ångest och oro det medför. Känner stor oro för mina älskade små barn, vill aldrig att det ska hända dom nåt. Såklart. Känner också tacksamhet för att jag är här hos min älskade familj.Jag har varit i Västervik för en uppföljning hos läkaren. Vi beslutade att prova ytterligare en medicin, Gabapentin. Liten dos med långsam ökning då det visat sig att jag är så känslig. Vi pratade om den centrala sensitiseringen( som jag beskrivit i tidigare inlägg)och den här medicinen ska hjälpa mitt nervsystem att lugna sig. Beskrev för läkaren mina besvär vid halsflussen jag ådrog mig för några veckor sedan, hur dålig jag blev. Hur min värk i nacke, huvud, armar, händer och bröstkorg samt min tinnitus blev 100 gånger värre tecken på central sensitiseing, dvs överkänslighet i centrala nervsystemet. Ett annat exempel är hur kyla mot mina händer känns som rinnande vatten. Eller kyla mot min vänstra kind (min vänstra sida är värst när det gäller värk, domningar, hörsel och syn) blir till värk och hänger sig kvar. Dessa företeelser är tydliga tecken på just CS.Har fått träffa en arbetsterapeut i Kalmar som nu tar över från arbetsterpeuten i Västervik. Helt underbar människa,glad och trevlig och kunnig. Jag fick äntligen handleds stod med skena, så skönt! Stöd, värme och om nätterna så hjälper dom mig att i te böja handlederna så armar/händer somnar och sticker ännu mer så jag vaknar stup i kvarten. Dock kunde hon konstatera att mina nerver är ordentligt i kläm i armar och händer, och att gå med konstant domnade armar och händer såhär länge tyckte hon inte var bra. Nej, det tycker nu inte jag heller förstås, men har bara fått höra att det kommer från nacken. Det gör det ju också men det kan bli bättre med operation. Men först ska jag nu börja med den nya medicinen, få balans i det, komma upp i dos om den nu hjälper. Så jag börjar med det, och ska försöka skriva lite oftare för att se hur jag mår av den här medicinen.Jag håller tummarna...Önskar er alla en trevlig helg!Kram/Whiplashmamman

Av Sofia Eriksson - 4 mars 2013 09:53

Att leva med kronisk värk, dvs att ha ont varje dag och natt hela tiden, ibland mer, ibland mindre är givetvis helt för jävligt. Ibland vill jag förestås ge upp, alternativt hitta en mirakel doktor som kan trolla. När jag har extremt ont, ligger jag i ett mörkt rum, kräks av huvudvärk, vänder och vrider på mig för att nacken värker nåt fruktansvärt i min nacke, jag försöker hitta en position där armar och händer inte är helt bortdomnade och stickiga. Jag är rufsig i håret, osminkad och orkar knappt prata. Jag är ledsen för att jag inte orkar vara med mina barn, umgås med min man eller träffa mina kära vänner. Ibland har jag mindre ont, jag är uppe, står och går och är för detta överlycklig. Jag får OFTA höra från familj och vänner att det är svårt att förstå att jag mår dåligt/har så mycket värk för jag låter alltid så GLAD. Du ser alltid så PIGG ut. Jag ÄR sån. Jag låter så. Jag ÄR oftast lycklig. Men jag har väldigt ont. Man kan liksom kombinera sin egenskap med det tragiska som hänt mig. Jag varken kan eller vill sluta leva, jag måste ta mig framåt. Och jag är ju jag. Jag är pigg och glad. Inte alla dagar, men alla dagar ni träffar mig. Oftast är jag då pigg och glad, för sån är jag. Med eller utan värk.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards