Alla inlägg under april 2016

Av Sofia Eriksson - 11 april 2016 21:55

---att jag tar och skriver här i min blogg!


Kära Ni! Jag behövde ta en paus. Hitta ny energi och försöka landa. Jag har nu genomgått 3 nackoperationer; den första i Uppsala hos dr Ericsson där jag inom en studie blev opererad och occipitalis major frilades, den andra och tredje operationen av docent Nyström i Linköping och han frilade nerver. Operationen i Uppsala gav inget resultat tyvärr, dock har jag fått känselbortfall och ont i bakhuvudet efteråt. Speciellt om jag ligger för länge på rygg med huvudet på kudden. Hos Åke Nyström och hans fantastiska fru Elisabeth som också är en väldigt duktig och erfaren narkosläkare, har jag blivit så väl omhändertagen! De har funnits för mig från dag 1! Med Åke har jag haft många spännnde, trevliga och lärorika samtal och där han opererat mig har förbättring uppnåts.


Nu är det 6 månader sedan min senaste operation. Åke förklarar så bra hur deta känns och hur jag mår; Om man har en sten i varje sko och tar bort den ena stenen och fortsätter gå så kommer det fortfarande smärta när man går. Ungefär så känns det, jag har blivit bättre, jag kommer upp ur sängen i stort sett varje dag men jag har fortfarande mycket värk. Jag har nervsmärtor och en svag ond nacke. Jag har värk i bakhuvudet och konstant huvudvärk och tinnitus, ibland är huvudvarken extrem och jag blir sängliggande i några dagar med domningar på sidorna av ansiktet och ett illamående som förr alltid slutade med kräkingar, inte längre. Så jag behöver inte besöka akuten för att bli inlagt med dropp längre vilket är fantastiskt!


Mitt medicinintag är minskat men jag äter alvedon och ipren. Jag har insomningstablett och jag äter Citalopram för oro/ångest. Jag har stesolid vid behov och jag äter Oxycodon. Jag ska vid nästa läkarträff diskutera medicinering mot nervsmärtor. Jag är fortfarande helt sjukskriven men har inte gett upp hoppet om att en dag kunna ägna mig åt någon form av arbete. Ibland känns det som att det aldrig kommer att kunna ske då jag känner min kropp så väl vid det här laget, men att tro att jag ALDRIG kommer att bli bättre och att min smärta ALDRIG kommer att minska skulle göra mig alldeles tokig och väldigt ledsen. Jag fungerar som så att jag tar en daga i taget, njuter av vad den har att ge och bara är. Min nyaste låt jag komponerat heter just "Vara Här"...Den ska ni få lyssna till framöver...

Dock kommer dagar när jag bara ger upp, när jag gråter och tycker att detkänns hemskt att ha en kropp som inte alls stämmer överens med hur jag tänker mig att jag är. Min hjärna och min kropp är INTE överens. Det känns tufft ibland. Men då får det kännas så och efteråt tar jag nya tag, vad annars kan jag göra? Malin Berggren sa något så bra, något åt det här hållet; Vi faller ibland och det är ok att ligga kvar ett tag. Men vi får inte ligga kvar för länge, då börjar vi bygga bo omkring oss och det blir allt svårare att ta oss upp igen.


Så. Fall ibland. Vila och tänk inte. Res dig sedan igen och se världen med nya ögon;)


Jag har ju begärt ersättning av landstinget här i Kalmar Län för mina 2 operationer men de nekar. Jag gick vidare till landstingsjuristen men hennes svar var också nej. De anser att jag ska stå för den kostnaden, vilket jag gör. Med hjälp av banklån. Om jag bara orkar ska jag pröva detta i förvaltningsrätten.


Nu är det dags att gå och lägga sig!

Kram på Er

/Whiplashmamman




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards