Direktlänk till inlägg 4 juli 2019

Ambulansfärd och oläkt diskektomi.

Av Sofia Eriksson - 4 juli 2019 21:21

 Kära Ni,

Jag hoppas att ni alla har en skön och lugn sommar. Återhämtar er och umgås med nära och kära. Gör det som faller er in och håller modet uppe trots att solen nu lyser med sin frånvaro.


Jag har under våren besökt bästa Dr Bo C Bertilson på Torvallakliniken i Stockholm (om honom har jag skrivit om i ett tidigare inlägg), jag har varit i London och gjort en Upright MRI på Medserena Centre och nu senast träffat en neurokirurg på RKC, Ryggkirurgiskt Centrum vid Sophiahemmet i Stockholm.


Då mina besvär åter tilltagit senast året var jag noga med att påminna Linköping om den kontroll som kirurgen sa skulle göras då det gått ett år. Detta var alltså 2018. Linköping tycker att det ska Kalmar göra eftersom jag tillhör detta landsting. Jag ringde då Kalmar och bad dom göra denna röntgenuppföljning. De hävdade att det ska Linköping göra eftersom det var där jag opererades. Sedan började karusellen, jag fick ringa dom och berätta vad de sagt. Så tröttsamt! Redan där insåg jag att det inte finns någon fungerande rutin för uppföljning av patiener som gjort diskektomi i halsryggen. Dessutom hade den kirurg som opererat mig slutat.


Efter MYCKET om och men och tjat från mig att jag vill röntga mitt opererade område eftersom jag har så ont, går Kalmar sjukhus motvilligt med på att göra denna röntgen. Men de kan inte remittera mig till radiologen utan en tydlig frågeställning. Som patient med opererat område C6-C7 tycker jag att det borde räcka att veta detta. Och gör det inte det ska väl Linköping och Kalmar veta hur denna frågeställning ska se ut... Så. Jag skickas på en MR och en ortoped på Kalmar sjukhus skriver ett brev till mig där han hävdar att "allt der bra ut och det inte finns några förträngningar"... Jösses... 


I maj var jag så på RKC och träffade en dutig neurokirurg som opererat många halsryggar. Jag kände förtroende för honom och förutom att han läste av mina röntgenbilder och bekräftade förträningningar och buktande diskar på nivåerna C5-C7, så sa han åt mig att göra en datortomografi för att kontrollera läkning i mitt opererade område. En MR visar INTE detta! Endast en datortomografi. Varför visste inte varken Linköping eller Kalmar detta???


Min snälla husläkare remitterade mig direkt till datortomografin vilken visade att läkning inte skett som den ska. Det har inte blivit en önskad stelläggning utan visar på skleros, pålagringar och instabilitet C6-C7. Jag behöver alltså göra om detta ingrepp, denna gång C5-C7, plattor och skruvar så jag blir ordentligt stelopererad och trycket på nerver minskar.


Som om inte detta vore mer än nog, har jag sista tiden fått hjärtklappning, även i viloläge. Kan vakna av att hjärtat rusar och slår hårt i bröstet, eller halsen eller under vänster revben. Har känt av detta från och till men i fredags var det extremt. Har aldrig upplevt något liknande, jag satt på en begravning och hjärtat började slå galet hårt. Trodde jag fick en panikattack men detta bara fortsatte under en lång stund. Sedan återkom detta flera gånger. Jag kände mig sjuk. Benen ville knappt bära. Jag la mig direkt när jag kom hem men hjärtat fortsatte att galoppera. Jag tog en stesolid, dom har jag vid behov när jag har väldigt ont. Tillslut somnade jag. På lördagen var vi på 50-årskalas och jag var väldigt trött hela dagen och kände av hjärtrusning och jobbig känsla i bröstet och undrade hur jag skulle orka, men framåt eftermiddagen när jag snofsat till mig och mina goa vänner, min käre make och jag öppnade cava denna soliga lördagdageftermiddag kände jag mig så lycklig! Så många fina människor och trevliga samtal denna kväll ger verkligen energi! På söndag morgon när vår yngsta kom ner och gav mig en morgonkram sa hon direkt att mitt hjärta slog jättefort. och så fortsatte det. Jag låg på soffan och hjärtat rusade. Tillslut ringde jag 1177 och hon beordade ambulans. Dom kom och satte EKG och kollade mitt blodtryck som var väldigt högt. Jag brukar ha väldigt lågt blodtryck! Sedan fick jag åka med dom in till akuten. Där togs en massa prover, ett indikerade blodpropp i lungan så jag fick göra datortomografi men kontrastvätska. När hjärtinfarkt och blodpropp uteslutits fick jag på natten äntligen komma hem. Jag är remitterad till fysiolog för att göra ultraljud på hjärtat och så ska jag göra ett 24-timmars EKG. Jag är nu väldigt trött, ligger mest och sove, vilar, kollar dokumientärer eller lyssnar på book-beat. Jag har väldigt ont i magen runt solar-plexus, mår illa, svårt att äta och är yr. 


Jag rådgjorde med Dr Bo C Bertilson och han förklarade att jag troligtvis har en vaguspåvekan (ett vanligt tillstånd när man har halsryggsskador) och om denna nerv blir klämd kan man få dessa symptom som innefattar hjärta, lungor och mag-tarm. Jag ska ha nackkrage och ha nacken och huvudet i de lägen som gör minst ont. 


I augusti ska jag träffa en ny neurokirurg i Linköping. Min magkänsla och givetvis fakta om denne kirurg får avgöra om han ska operera mig eller om jag ska begära att få bli operead på RKC i Stockholm där jag VET deras stora kunskap och erfarenheter av att operra just min typ av nackskador. Det är nämligen så att Linköping och RKC har ett samarbete och Linköping skickar vissa av sina patienter dit! 


Nu ska jag bara ta det lugnt.


stor kram

/

Whiplashmamman


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards