Direktlänk till inlägg 19 januari 2019

Mitt besök hos Dr Bertilson

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2019 18:24

Kära Ni,


I tisdagskväll körde jag och min käre make upp till Stockholm, närmare bestämt Handen i Haninge. Vi hade bokat in oss på Brandbergens Vandrarhem och enligt den trevliga Åke som arbetar där, är det många av Dr Bertilsons patienter som övernattar just här. Det ligger bara 5 minuter från kliniken.


Klockan 9.00 klev vi in på Torvallakliniken och blev vänligt emottagna av Nancy Bertilson, det är till henne man skickar sin remiss/egenremiss eller bara ställer frågor.

Därefter tog Dr Bo Bertilson emot oss och vi började med att prata, titta på min besvärsteckning samt granska min kurva som jag gjort som beskriver mina smärtnivåer över tid. Detta är väldigt viktigt inför den kliniska undersökningen. Det sista han gör är att titta på mina radiologiska undersökningar, liggande MR som jag gjort i Kalmar. Jag hade med dessa på en CD-skiva som jag bett min vårdcentral beställa. Dessa 3 metoder ska sedan sammanställas för att kunna ställa en korrekt diagnos och därefter erbjuda lämplig behandlingsmetod.


Besvärsritning (en människokropp ritad framifrån och en bredvid ritad bakifrån) är att fylla i mycket noggrant och inte utelämna några besvär eller symptom. Man ska kortfattat beskriva de olika besvären på ritningen. Dessa kan man hitta via denna länk: http://www.nackskada.se/Framfoerallt-raett-diagnos/mobile/

Denna besvärsritning fyller man i hemma och tar med vid undersökningstillfället. 


Smärtkurva betyder att man skriver ner årtal när smärtorna först uppkom och längre fram dagens datum. Däremellan skriver man årtal och kortfattat beskriver behandlingar, smärtskolor, eventuella operationer mm samt ritar kurvan efter hur hög eller låg smärta man upplevt vid de olika årtalen.


Klinisk undersökning innebär att Dr Bertilson undersöker mig genom att genomföra många olika tester. Jag fick börja med att sätta mig på britsen i underkläder och genast konstaterade han att jag har en tydlig nervpåverkan på min vänstra sida. (Vänster sida är och har alltid varit min absolut sämsta, dimsyn på vänster öga, hör sämre på vänster öra och är mest domnad i vänster hand och vissa fingrar osv. Vidare gjorde han olika känseltester för att påvisa nervskador/nervpåverkan, exempelvis med ett vasst föremål, en taggig rulle, kyla osv. Detta bevisade mina nervskador. Han lyfte även, extremt försiktigt, mitt huvud...så skönt. Smärtan minskade, så även domningarna. 


Det finns dom som inte riktigt är införstådda med hur stora skador som kan uppstå vid ett nacktrauma, i mitt fall bilolycka. Ett mycket enkelt sätt att förstå detta är att hålla i en sten som väger lika mycket som ett huvud, ungefär 4 -5 kg. Huvudets tyngd ökar när det utsätts för den hastiga rörelse som uppstår vid en trafikolycka. Då orkar halsens och nackens muskler inte hålla emot. Hos Dr Bertilson ligger en sten med denna vikt som vi patienter får hålla i. Denna tyngd bärs alltså upp av nacken. Vid en olycka då det tunga huvudet kastas fram och tillbaka är det ju självklart att det uppkommer skador i nackens muskler, nervtrådar, ligament och leder mm. Att tro någonting annat är bara dumt.


Fakta från Wikipedia; Nacken:

Flera ligament omger nacklederna och begränsar  kraniets rörelser så att förlängda märgen och ryggmärgen inte skadas. Ett komplicerat system av ligament ser till att tappkotans vertikala utskott inte böjs in mot ryggmärgen vid till exempel bilolyckor. 

 

Efter den kliniska undersökningen samtalar vi igen. Dr Bertilson är en mycket sympatisk, korrekt, kunnig och noggrann doktor. Han berättar att det finns två typer av nervpåverkan; Rotpåverkan (de utgående nerverna från ryggraden) och Nervstamspåverkan (inuti). 


Min diagnos efter detta första undersökningstillfälle är att jag tydligt har nervpåverkan med tendens till Hyperreflexi ( ur Fass.se reflexerna blir känsligare och lättare retade än normalt). Den centrala nervstammen är påverkad i viss nivå och detta är ett fynd som definitivt måste undersökas flera gånger. Jag har diskoligamentära skador på ryggraden på flera olika nivåer.


Vi har redan bokat in ett nytt undersökningstillfälle inom snar framtid. 

Fortsättning följer...


Kram

/ Whiplashmamman


 
 
Ingen bild

Elisabet

23 januari 2019 17:21

Låter som du fått bra hjälp av Dr Bertilsson. Vad kostar det att söka sig dit utan remiss?

Sofia Eriksson

2 februari 2019 00:57

Det kostar 4400kr per besök. Vare sig man har remiss eller ej.
Allt gott!
/Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards