Alla inlägg den 3 oktober 2017

Av Sofia Eriksson - 3 oktober 2017 08:20

Godmorgon kära Ni,

Nu är det höst på Öland. Det blir mörkt tidigare, löven ringlar ner från träden och efter några vackra soliga dagar kom igår störtskurar och blåst!

Men jag älskar hösten i alla dess former. Jag gillar varje årstid numera, och det beror på att jag har en annan inatällning till livet! Ju äldre och klokare man blir, desto mer förstår vi nog hur skört livet är. Hur fort det kan vara över, detta vårt enda liv. Så jag är närvarade i mitt och min familjs liv, med våra vänner och bekanta. Tar mig tid till det. Tänker inte framåt och längtar inte till "bättre tider" då min bästa tid eventuellt och med största sannolikhet faktiskt är NU. I kramen med mina döttrar, i samtalet med min kära mor eller i skrattet då vi delar chokladpraliner jag och min man, efter middagen en måndag. Njut. Här och nu. Det finns så mycket att vara tacksam över.


Förra måndagen träffade jag min kirurg i Linköping. Han var lugn och jättebra, kände mig direkt trygg i vetskapen om att han aka operera mig. Vi tittade på mina röntgenbilder och han beskrev allt mycket tydligt.

Jag har flera diskbråck men vi ska operera det största, ett cervicalt diskbråck C6-C7 som påverkar nervrötter och ryggmärg. Jag blir inlagd dagen innan operationen, jag kommer att vara nedsövd under operationen. Det blir en sk främre fusion, man går in via halsen. Detta är en bra film som beskriver det ingrepp jag ska genomgå:


http://stockholm.spinecenter.se/sv/operationsinformation/operation-av-diskbrack-och-fortrangning-i-halsryggen


Jag mår inget vidare, försöker hålla modet uppe. Sista dagarna migrän och smärta i bakhuvudet, stel i nacken  och dimmig syn som följd av migrän (mina vanliga bekymmer som whiplashskadad) dessutom mina nytillkomna besvär som diskbråcket medför, nervsmärtor... i armar och fingrar, även benen då och då. För jäkligt.  Att lyfta något, exempelvis mjölkpaketen gör fruktansvärt ont bla i armbågstrakten, eller att krama ur en disktrasa...jag är så svag och det gör så ont. Klen nu...

Hoppas verkligen att operationen kan avhjälpa många av mina nuvarande symptom...

Nu ska jag blunda en stund.


Kram!

/Whiplashmamman



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Ovido - Quiz & Flashcards