Alla inlägg den 11 januari 2017

Av Sofia Eriksson - 11 januari 2017 14:10

Kära Ni!

 

Nu är det nytt år och det är till stor del upp till oss själva att göra detta år till någonting bra. Mitt år har börjat med extrem nacksmärta utbredd över axlar, ner i vänster skulderblad, typ låsning/kramp. Jag har haft huvudvärk och varit så yr och när jag ställt mig upp fått blodtrycksfall och nästan svimmat/kräkts. Börjar återvända till min vanliga vardag, dock trött i huvudet!! Jag har väldigt svårt att somna på kvällarna. Kroppen kan inte slappna av, som vanligt kryper det i benen men nu på sistone även i bröstet och jag får panikkänslor. I min tidiga ungdom hade jag panikångest och vet ju vad det är och hur det fungerar. Men jag anser inte att jag "borde" ha det nu. Jag som känt mig så lugn och harmonisk, lever i nuet, känner sån tacksamhet, koll på läget, mina papper i bra ordning osv. 

 

Men hallå!!! Jag är en 36-årig 3-barnsmorsa med ett stort hus och en trädgård. Jag har typ kontrollbehov. Vill att det ska vara ordning och reda, alla ska må bra i min omgivning, barnen ska vara hela och rena åtminstone när de går iväg till skolan. Jag vill stötta mina barn med skolarbete men inte pressa, jag vill att de ska få vara barn men ändå lära sig hyfs och visa respekt mot andra människor. Vill att de ska få ägna sig åt de hobbies de må vara/bli intresserade av men samtidigt hinnan varva ner i hemmets lugna vrå. Jag har en man som är fantastisk, min stöttepelare i allt, min livskamrat som jag känt och varit tillsammans med i snart halva mitt liv. Jag vill vara en bra fru!!

 

Sen har vi ju den delen av mig som är kroniskt sjuk- lever med kronisk smärta som vissa dagar gör att jag bara kan ligga i ett mörkt rum och sova. Samtidigt ha bra kontakt med försäkringskassan och min jurist (som är fantastisk) och försäkringsbolaget. Jag måste bevisa att jag visst hade arbetat heltid om jag nu var oskadad. Trots att en man på försäkringsbolaget undrade hur det skulle vara möjligt eftersom min man arbetar heltid och vi har 3 barn! Har ni hört?? Ja välkommen till nutiden tänker jag...

 

Så självklart finns en inre stres och oro som gnager. Jag var på vårdcentralen och tog prover för att utesluta överproduktion av sköldkörtelhormon. Det skulle kunna förklara min inre stress men hjärtklappning och snabb puls som drabbar mig titt som tätt. Oftast när jag ligger o vilar!? Men proverna var normala. Nu ska jag träffa min husläkare igen och se om jag böronen äta någon "lugn-medicin" eller någon sömnmedicin. För närvarande tar jag ibland Imova insomningstablett som fungerar. Är bara rädd att behöva ta den för ofta.

 

Samtidigt ska jag be min husläkare om en remiss till Dr Bo Bertilsson på Karolinska i Stockholm. Jag har blivit "utredd" och bedömd och behandlad under åren. Men jag tänkte ge denna framstående forskare och smärtläkare en chans!

 

Nedan har jag kopierat en text om honom och hans metod och teorier:

 

Kram på er!

/Whiplashmamman 

 

 

 

 

 

Besvärsteckning och sporrar avslöjar nervsmärtan

Published 2009-02-16 00:00. Updated 2013-11-26 10:22

[PRESSMEDDELANDE 2009-02-16] Säkra, enkla och billiga metoder att ställa diagnos på patienter med nack- och ryggsmärta är att låta patienten själv skugga sina besvär på en ritning av kroppen och att använda markerande sporrar. Det visar en ny doktorsavhandling från Karolinska Institutet.

Bo Christer Bertilson
Foto privatBo Christer Bertilson

- För en erfaren behandlare tar det bara sekunder att ställa en preliminär diagnos. Metoderna kan ge en viktig vägledning om det är ett lokalt fel eller en nervstörning och i så fall vilken eller vilka nerver som kan vara påverkade, säger forskaren Bo Christer Bertilson.

 

I över 80 procent av fallen sammanföll diagnosen från en besvärsritning där patienterna själva skuggat sin smärta med resultaten från ett 60-tal olika kliniska tester, visar den nya avhandlingen från Karolinska Institutet. En slags sporre som rullas bimanuellt utmed huden visade sig bra för att testa smärtkänslighet. Totalt har 200 patienter från primärvården ingått i fyra delstudier där två behandlare oberoende av varandra har gjort kliniska undersökningar av deltagarna.

 

Bo Christer Bertilson, allmänläkare och idrottsläkare på Torvallakliniken har arbetat fram metoderna och använt dem på sina patienter under många år med gott resultat. Som forskare vid Centrum för allmänmedicin (CeFAM) har han nu även utvärderat dem vetenskapligt.

 

- Det är bra, enkla och användbara metoder. Vi i vården förlitar oss i många fall mer på avancerade apparater i stället för att använda händer och ögon och se hur och var patienten beskriver sina besvär, inte bara smärta, säger Bo Christer Bertilson.

 

Nack- och ryggbesvär är en växande orsak till sjukskrivning och förtidspensionering. Samtidigt är det idag svårt att hjälpa denna grupp. Bo Christer Bertilson ville hitta ett sätt att bedöma besvärsmönstret mer brett. En av studierna visar att 8 av 10 patienter som sökt för besvär i nacke, skuldra eller axel hade nervstörningar från ryggraden i det område där de upplevde sina besvär.

 

- Diagnosen blev att felet satt i ryggraden och inte i musklerna. Jag hoppas att resultat kan leda till att fler kollegor får upp ögonen för att spinalt utlöst neurogen smärta är vanligare än man tror och vara uppmärksamma på det när en smärtpatient ska utredas och behandlas, säger Bo Christer Bertilson.

 

Han menar att resultaten förhoppningsvis också kan ge många patienter en förklaring på sin smärta och därmed öka möjligheterna att få rätt behandling och ökad livskvalitet. En annan intressant upptäckt var att jämfört med MR-kamera gav bland annat sporrarna och besvärsteckningen betydligt fler fynd av neurogen påverkan.

 

Andra resultat i avhandlingen tyder på att patienter ofta underdriver sina besvär, snarare än överdriver. I en av studierna medger två tredjedelar av deltagarna att de har besvär på fler ställen som hör ihop med samma nervstörning när läkaren väl tog sig tid att fråga efter mer än vad patienten hade sökt för. Bo Christer Bertilson menar att läkare kan ha en tendens att inte låta patienten tala till punkt.

 

I framtiden hoppas han att läkarna kan göra smärtbedömningar via Internet. Patienten ska exempelvis kunna skanna in sin besvärsteckning eller hålla upp den framför en kamera

 

- Om man någon gång kan använda ordstävet att en bild säger mer än tusen ord så är det här, säger han.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards