Direktlänk till inlägg 20 augusti 2015

Drivkraft och kämparglöd på paus!

Av Sofia Eriksson - 20 augusti 2015 19:39

Kära Ni,

I början av sommaren kände jag mig ganska bra. Jag var pigg och hade mindre smärta och framför allt mindre huvudvärk. Under sommaren har jag lagt min energi på mina barn, min familj och mina vänner. Jag har tagit en paus ifrån allt kämpande, allt pappersarbete och alla kontakter med sjukvård osv. Jag har fått nya handläggare på försäkringskassan och på mitt försäkringsbolag. Men jag har kvar min fantastiske jurist och så har jag ju självklart kontakt med Åke Nyström. Under hösten ska jag åka till Linköping och träffa honom för att diskutera framtida operation.


Jag har under åren lärt mig att slappna av och vara i nuet. Jag får känna efter hur jag mår när jag vaknar. Känna efter vad jag orkar göra just denna dagen, kanske stannar jag kvar i sängen eller soffan, kanske åker jag och hälsar på en god vän eller så tar jag emot besök. Men hur dagen än blir och hur jag än mår så accepterar jag att det är som det är. Jag tar en dag i taget. Jag har gicetvis stora förhoppningar om att nästa operation ska få mig i så bra skick som möjligt men jag är också instlld på att mitt liv kommer att fortsätta och vara underbart även om jag förblir i det skick jag idag befinner mig.


Jag har mycket smärta i nacken. Jag har värk och domningar/stickningar i händer även ibland i armarna. Jag har smärta vid nyckelbenen som strålar ut i händerna. Jag har huvudvärk ibland och tinnitus ständigt. På vissa punkter i ansiktet är jag fortfarande domnad. Allt detta blir värre då jag anstränger mig.


Nu har barnen börjat på dagis och i skolan. Minsta har ett år kvar på förskolan, mellantjejen har börjat i 1an och äldsta tjejen går i 3an. Fantastiskt! Scheman pryder kylskåpet, alla lappar är påskrivna och inlämnade till lärarna, vi har fått tider för utvecklingssamtal och gympaväskor är packade. Nu börjar det märkas att vi har 3 barn, 3 olika klasser att hålla koll på, 3 uppsättningar av allt...men jag älskar det.

Nu är barnprogrammen dock slut och vi har lässtund innan släckning.


God Natt Allesammans!

Kram

/Whiplashmamman

 
 
Ingen bild

Sanna

26 augusti 2015 17:14

Hej!
Jag hittade till din blogg idag då jag själv har en riktigt dålig dag, jag är en ung tjej som känner igen det du beskriver. Trilskas med dessa symtom från och till. Var med om en bilolycka för 7 år sedan och fick problem efter det. Men det jag vill fråga dig är, tränar du någon form av styrketräning? Sedan jag började med det efter att ha ätit morfin och stesolid i lång tid och gått på allt ifrån massage o akupunktur så fick det vara nog när inget hjälpte. Jag skaffade en pt som såg till att jag gör rätt i mina övningar för att bygga upp min kropp igen. Jag får fortfarande dessa symtom då och då men inte alls lika mycket som förr. Träningen har hjälpt mig fruktansvärt mycket och nu är det ren styrketräning jag menar. För jag vet att ju mer fysiskt stark du är destå mer orkar du med. Jag rekommenderar verkligen att du börjar och ge det en chans ett par månader innan du opererar. Det är ju också större chans du återhämtar dig bättre om du är fysiskt stark. Jag har också smärta, yrsel, illamående, huvudvärk, domningar och ibland sömnproblem. Men ge det en chans med träning. Jag har kommit fruktansvärt långt med det. Och ge inte upp, det kommer vara otroligt tufft. Jag kan inte träna alla pass, övningar för kroppen säger ifrån ibland. Men ring till ett gym o berätta om dina besvär. Och be att en pt ringer upp. Jag orkar så mkt mer idag och har inte samma negativa inställning att jag inte kan vara med på volleyboll och släktkalas osv. Tack vare träningen har jag blivit mer positiv igen och riktigt glad, det var jag inte ett tag utan lät skadan ta över. Så ring närmsta gym och se vad se kan föra för dig. Och det gäller att kämpa. Men det kommer du fixa, för man prövar allt som kan få sina symtom att minska.

Sofia Eriksson

28 augusti 2015 19:27

hej,
vad tråkigt att höra att du också har denna problematik.
jag kan tyvärr inte träna alls, inte ens gå promenader då jag är så pass nervskadad. kan inte lyfta armarna rakt ut då jag får som elstötar, smärta och domningar som stegrar! Orkar knappt hålla i mjölkpaket pga smärta. Jag är opererad 2 ggr och har blivit lite bättre.
Men tack för omtanken och lycka till!
Kram
Sofia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards