Alla inlägg den 24 oktober 2013

Av Sofia Eriksson - 24 oktober 2013 14:45

Det är så skönt att sova i min egen säng. Det är så skönt att vakna upp hemma med min familj istället för på Lasarettet. Imorse bjöd min vän som också är min granne på frukost och sen fick jag relaxa i hennes lyxiga badkar. Men vad händer nu då?

Jag äter fortfarande smärtstillande regelbundet över dagen, vilar och väntar på kallelse från Uppsala. För jag hoppas att jag snart ska få träffa Dr Hans Ericsson, neurokirurg.

Neurokirurgin vid Skånes universitetssjukhus var först i Sverige med att operera personer som drabbats av whiplash-skada. Under 2010 opererades ca tjugo patienter. Det finansieras genom ett extraanslag från Region Skåne. Uppdragen ingick i regionens anslag för prioriterade satsningar. 1,1 miljoner går till whiplash. – Men vi har också starkt stöd från myndigheter och politiker på riksplanet, påpekar Leif Anderberg, neurokirurgen som kommer att utföra de nervfriläggningar i nacken som kan ta bort eller lindra smärtan hos personer med pisksnärtskada. – Vi frilägger inflammerade nervgrenar eller perifera nerver som ligger inklämda mellan muskler eller ärrvävnad, berättar Leif Anderberg. Den skadade nerven känns lätt igen på att den är blodfylld och hopklämd som ett timglas. Ingreppet är jämförbart med dem som görs vid exempel karpaltunnelsyndrom i handloven. – En operation är därför ganska okomplicerad, säger Leif Anderberg. För tillfället opererar Hans Ericsson och Leif Anderberg personer med whiplashrelatetade skador i Uppsala på Akademiska Sjukhuset.

Jag hoppas så att jag får komma dit inom kort och få en bedömning och att få veta OM det finns något att göra. Just nu är jag sämre än på länge. Jag har fruktansvärt ont hela tiden, även om jag är pigg ibland och uppe med min familj så gör sig smärtan hela tiden påmind.

Men detta gör mig ännu mer säker på att jag vill bli opererad. I mitt hjärta tror jag att jag har en stor chans att bli bättre. Jag måste tro det.

FAKTA OM TRIGGERPUNKTSKIRURGI

Triggerpunktskirurgi är en operationsmetod. Patienten sövs lätt, så att han eller hon kan väckas under operationen.Ett snitt görs i nacken och syftet är att frilägga nerver som kommit i kläm. Patienten får under operationen själv peka på de punkter där smärtan finns.Handkirurgen Åke Nyström, som tidigare jobbat i Umeå, har utvecklat metoden när han varit verksam på University of Nebraska Medical Center i Ohama, USA.

Jag har pratat med dr Åke Nyström och han har sagt att jag är mer än välkommen till honom för att få en undersökning, en bedömning och en riskanalys när det gäller mina skador i nacken och en eventuell operation. Idag har jag legat i sängen halva dagen, nu sitter jag i soffan. Inte så värst kul... Kroppen har svårt att kontrollera temperaturen. Jag fryser och svettas om vartannat.

Det här inlägget tog två dagar att skriva. Nu värker armarna och händerna sover.

Måste lägga mig igen. Maken får hämta barnen idag igen.

Kramar

/Whiplashmamman 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards