Direktlänk till inlägg 25 maj 2013

Min tinnitus.

Av Sofia Eriksson - 25 maj 2013 21:54

Mina armar sover och sticker mer idag än på länge. Är så så svag i handlederna och fumlar och välter grejer hela tiden. Men men. Det är ju inte precis hela världen;) Det som är jobbigt nu är faktiskt min tinnitus. Värken i nacke osv är där och är kronisk. Just nu tar jag en paus i att försöka lösa whiplashens mysterium, leta hjälp och behsndling. Lever här och nu. Tar hand om mig och min familj. Det är jobbigt att vara sökande, kämpande, fixande och samtidigt umgås med vänner, och vara 3-barnsmor. Tur att jag är gift med världens bästa man. Förstående och stöttande, roligt och lugn, snäll och omhändertagande. Ibland tar jag var tabletter men oftast ser jag till att ta pauser så jag lägger mig bekvämt med nackkudde, kuddar under armar och med stöd under händer och i knäväck. Men tinnitus är för jäkligt. Haft det konstant sedan juli månad 2012. Ibland värre och högre, ibland lite dö vara, men alltid tjut i båda öronen. Och det finns inget att göra åt det. När jag i våras besökte öron-näsa-halsmottagningen fick jag förklarat att min tinnitus beror på mina spänningar i nacke och huvud efter bilolyckan. Att man inte vet om det någonsin kommer att sluta. Jag har ett ständigt "lock" för vänstra örat i vilket jag hör sämre. Personer med tinnitus som är muskelspänningsrelaterad, som jag är, upplever ofta smärta i ansiktet, käkarna och nacken. Så är det i mitt fall. Och när man är stel i nacke och axlar kan det förvärra tinnitus. Tinnitus har förmodligen i mitt fall uppstått av rubbningar nära örat. Stora blodkärl ligger nära örat och kan ge upphov till ljud som lätt når örat och kan uppfattas som tinnitusljud. Likaså kan tuggmuskulaturen, käkleden och örontrumpeten orsaka ljud som kan upplevas som tinnitus. Jag försöker undvika total tystnad, ha mental avslappning varje dag, lära mig rikta uppmärksamhet på andra saker, för att bli av med de negativa, skrämmande och ångestskapande associationerna till tinnitus och som vanligt, försöka ha en positiv inställning.Kram/Whiplashmamman

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Ovido - Quiz & Flashcards